مقالات

تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا در چیست؟

تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا صحبت کنیم.
در ابتدا بهتر است توضیحی در مورد این دو سرسیلندر دهیم.
خودروهای زانتیا در دهه هشتاد وارد ایران شدند و در زمان خود خودروهای لوکس و آپشن‌داری به حساب می‌آمدند، این مدل خودرو مزیت‌هایی داشتند که همچنان و بعد از گذشت حدود بیست سال باز این مزایا نقطه قوت این خودروها هستند، ناگفته نماند که این خودروها بدون نقص نیستند. 
دو مدل زانتیا وارد ایران شد که از نظر ظاهری شبیه هم بودند و تنها تفاوت در سیستم محرک ماشین بود و یک سری تفاوت جزئی در داشبورد خودرو داشت.

اولی موتور 2000 سی‌سی داشت که موتور خوبی بود و همچنان هم هست. جنس بلوک سیلندر از چدن بود که این آلیاژ ماندگاری موتور را بهبود می‌دهد. سرسیلندر این نوع موتور با کد 10 می‌باشد و به همین نام هم معروف شد.

خودرو زانتیا

نوع دوم زانتیا با موتور 1800 سی‌سی وارد شد که جنس بلوکه سیلندر آلومینیوم داشت و نیم موتور تقریبا یکسانی با موتور xu7 داشت. سرسیلندر این موتور با کد7L4 وارد ایران شد و کمی بعد ایران‌ خودرو این موتور را روی خودرو پژو پارس استفاده کرد و خودرو پارس ELX رونمایی شد که نقطه قوت زانتیا یعنی سیستم تعلیق روغنی را نداشت. البته این نکته قابل ذکر هست که همین سیستم تعلیق زانتیا بیشترین عیب و تعمیر این خودرو را شامل می‌شد.

موتور زانتیا 1800 که به ایران وارد شد همه با همین کد سرسیلندر یعنی 7L4 بود اما موتور زانتیا 1800 با سرسیلندر 7 هم وجود داشت که بیشتر زانتیاهای 1800 کشورای دیگر این کد را داشتند.

تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا

این تعاریف را عنوان کردیم تا در نهایت تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا را مطرح کنیم.

سرسیلندر کد 10 برای خودرو زانتیا 2000 هست که قابلیت نصب روی زانتیا 1800 را هم دارد که شتاب و سرعت ماشین را بهبود می‌دهد.

سرسیلندر 7 و 7L4 روی زانتیا 1800 نصب می‌شود که دو تفاوت با هم دارند که همین دو تفاوت باعث داغ شدن بازار سرسیلندر زانتیا سری 7L4 شده است. البته کمتر تولید شدن این مدل سرسیلندر هم در بالا رفتن قیمت بی‌تاثیر نبوده و نیست.

تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا در این است که سرسیلندر 7L4 سنسور میل‌سوپاپ و پمپ فشار دارد که باعث افزایش شتاب ماشین می‌شود و سرسیلندر 7 این دو قطعه را ندارد.

سرسیلندر زانتیا

اما به راحتی می‌شود سرسیلندر 7 که در بازار قطعات یدکی استوک خودرو فراوان هست را جایگزین سرسیلندرهای گران قیمت 10 و 7L4 کرد.

در مورد استفاده سرسیلندر 7 به جای سرسیلندر 10 که به راحتی جایگزین می‌شود و نیاز به تغییرات خاصی ندارد.

در مورد جایگزینی سرسیلندر 7L4 با سرسیلندر 7 هم می‌شود به راحتی این جایگزینی را انجام داد. اگر بدون تغییر سرسیلندر 7 این کار انجام‌ شود چراغ چک ماشین به خاطر نبودن سنسور میل‌ سوپاپ روشن می‌شود که برای رفع این مساله یا باید پروگرام ECU خودرو را اصلاح کرد یا اینکه سنسور میل‌سوپاپ را روی میل سوپاپ دود سرسیلندر 7 سوار کرد اما برای سوار شدن و در مدار آمدن پمپ فشار کاری نمی‌توان کرد و این قطعه از مدار خارج می‌شود و به مقدار نامحسوسی شتاب ماشین کم خواهد شد.

امیدواریم در این نوشته توانسته باشیم توضیحات کاملی در خصوص تفاوت سرسیلندر 7 و 7L4 زانتیا داده باشیم.